Twórcze Myślenie dla uczniów klas 2-8,
w 120 minutowych segmentach tematycznych
WARSZTATY TECHNIK TWÓRCZEGO MYŚLENIA są propozycją zajęć dla całej klasy. Uzupełniają paletę ciekawych, motywujących i rozwijających kompetencje przyszłości warsztatów bez konieczności opuszczania przez klasę budynku szkoły. Warsztaty są także odpowiedzią na problemy współczesnych uczniów. Dzieci są coraz mniej cierpliwe, mniej chętne do poszukiwania, błądzenia, podejmowania starań, co czyni je w konsekwencji mniej pomysłowymi. Oczekują szybkiego efektu i jednej słusznej odpowiedzi dlatego dla wielu z nich trening myślenia twórczego stanowi wyzwanie. Z punktu widzenia pomysłowości sama droga dochodzenia do celu jest nieraz bardziej istotna niż prawidłowe rozwiązanie.
Podczas panelu 120 minutowego, klasa poznaje 4 do 5 technik twórczego rozwiązywania problemów i ma możliwość przećwiczenia ich działania w grupie.
Zajęcia mają charakter zabawy, twórczego poszukiwania. Wiele zadań opiera się na żartobliwych opowiadaniach i ciekawych przykładach z historii pomysłowości, tak jak ta o małej muszce umiejscowionej w pisuarze w męskiej toalecie na lotnisku Schiphol, w Amsterdamie, która pojawiła się tam w odpowiedzi na problemy finansowe lotniska. Dziwne? Nie do końca, jeśli rozumie się mechanizm działania p r o w o k a c j i . O muszce z Amsterdamu i wielu innych, zaskakujących przykładach klasa usłyszy już podczas pierwszego segmentu zajęć. A wszystko to po to by wykorzystać w nauce dziecięcą ciekawość.
Grupa zadowolona z efektów naszej współpracy ma możliwość uzupełnienia wiedzy o kolejny segment tematyczny, który umacnia wypracowane wcześniej umiejętności i jednocześnie zapoznaje z zupełnie nowymi zagadnieniami z zakresu technik stymulujących twórcze myślenie. Wspólne pokonywanie przeszkód, poszukiwanie rozwiązań, kształtują umiejętności nawiązania pozytywnej relacji w klasie, a także rozumienia i akceptowania odmiennych stanowisk.
Badania dowodzą, że już w 2030 roku 2/3 zawodów będzie wymagało od pracowników wysoko rozwiniętych kompetencji miękkich. Pomysłowość, elastyczność i umiejętność poszukiwania oraz zdolność szybkiego dostosowywania się do zmian to już nie dodatkowa kompetencja, a umiejętność na wypracowaniu, której powinien skupić się dzisiejszy system edukacji.
Istnieje możliwość tematycznego dopasowania segmentu do oczekiwań uczestników.
Zadania, które wykonujemy podczas spotkania zapoznają uczniów m.in. z techniką:
- burzy mózgów,
- metodą kruszenia,
- techniką udoskonalania,
- myśleniem lateralnym,
- prowokacją,
- techniką 6 kapeluszy,
- metodą Walta Disney’a,
- zachęcają do nawiązania współpracy,
- ćwiczą wyrażanie opinii,
- trenują przywoływanie argumentów,
- wymagają skuteczności działania,
- uczą pozytywnej komunikacji
- budują zaufanie pomiędzy jej członkami.
MIEJSCE SPOTKANIA: przestronna, jasna sala lekcyjna z możliwością zajęcia miejsca w kręgu. krzesła, stoliki
MATERIAŁY: wszystkie materiały przygotowuje osoba Prowadząca
CZAS TRWANIA: około 120min.
LICZBA UCZESTNIKÓW- 15-25 osób